آموزش گام به گام مروارید بافی

«قسمت اول»

مرواریدبافی هنری است آسان و در عین حال متنوع که به خلاقیت و استعداد فرد بستگی دارد. یعنی یک مرواریدباف باید بتواند بعد از آموختن اصول و پایه ها، از خود، طرحها و مدلهایی را خلق کند. آنچه که شما در این مباحث خواهید آموخت آموزش مرواریدبافی از اولین مراحل شروع، به زبانی ساده می باشد که ان شاءاللّه بعدها بتوانید اشکال و مدلهایی را درست کنید که طرح آن ساخته ذهن خودتان باشد. اگر چه مرواریدبافی کاری است وقت گیر که به حوصله زیاد احتیاج دارد، لیکن اگر با ظرافت و دقت بسیار کارتان را انجام دهید در پایان کار خواهید دید که چه بافته زیبایی را درست کرده اید. پس در مرواریدبافی این سه اصل را به خاطر بسپارید: 1ـ حوصله 2ـ خلاقیت 3 دقت

 

نکاتی چند در مورد مرواریدبافی

1ـ بر روی مرواریدها لایه ای نازک وجود دارد که رنگ مروارید به آن بستگی دارد. معمولاً بعد از مدتی که از وسایل مرواریدی استفاده می کنید و یا در اثر سایش با اشیاء دیگر، این لایه از روی مرواریدها جدا می شود و جلوه بدی به بافته مرواریدی می دهد. لذا حتی الامکان سعی کنید کارهای مرواریدی را در دسترس قرار ندهید. لیکن چنانچه ناگزیر به استفاده مداوم از آنها هستید، بعد از اتمام بافت، روی مرواریدها را با لاک بی رنگ بپوشانید تا دوام رنگ مرواریدها بیشتر شود و شفافیت بیشتری به کار شما بدهد.

2ـ برای تمیز کردن اشیاء مرواریدی که احتمالاً گرد و خاک روی آن می نشیند، می توانید با یک برس نرم، آب و مواد شوینده آن را تمیز کنید.

3ـ مرواریدهای رنگی چنانچه در زیر نور آفتاب قرار گیرند، رنگ آنها کم رنگتر شده و به اصطلاح می پرد، لذا از قرار دادن آنها در زیر نور آفتاب خودداری فرمایید.

4ـ بعضی از مرواریدهای موجود خیلی زود می شکنند. چنانچه از سیم برای بافت مرواریدها استفاده می کنید از کشیدن زیاد سیم خودداری کنید، زیرا باعث شکستن مرواریدها می شود.

5ـ هیچ گاه بعد از اتمام کار، انتهای نخها را گره نزنید زیرا نخهای ماهیگیری را به سهولت نمی توان گره زد و اگر هم بزنید، جدای از آنکه از ظرافت کار شما می کاهد، بعد از مدتی گره خود به خود باز می شود. بنابراین همواره سعی کنید انتهای نخها را از مرواریدهای مجاور تا آنجا که می توانید رد کنید و وقتی مطمئن شدید که کارتان محکم شده، نخها را از انتها ببرید.

6ـ اجناس تزئینی چون گردنبند، دستبند، گوشواره و یقه را باید با سوزن منجوق دوزی و نخ دوخت پلی استر درست کنید زیرا این اجناس بر خلاف اشیاء دیگر نباید حالتی خشک و ایستاده داشته باشند.

مهمترین وسایل مورد نیاز

1ـ مروارید: در رنگها و اندازه های مختلف به شکل غلطان و در شماره های 12 ـ 1 که هر چه شماره مروارید بیشتر باشد اندازه مروارید بزرگتر می شود. لازم به ذکر است که مروارید را به صورت بندی که به شکل تسبیح است می فروشند. مرواریدهای اصل به علت شکل نامنظمی که دارند در بافت اشیاء مرواریدی تقریبا هیچ کاربردی ندارند.

2ـ نخ ماهیگیری یا نایلونی: که بسیار محکم و بی رنگ می باشد و در شماره های 70 ـ 30 می باشد. نوع نخ بستگی به نوع مروارید دارد. یعنی اگر از مروارید شماره 4 استفاده می کنید، نخ باید شماره 40 باشد. لیکن می توانید برای مرواریدهای شماره 7 به بالا از نخ شماره 70 استفاده کنید. نخ ماهیگیری را در بازار به صورت دوکی یا متری می فروشند.

3ـ نخ دوخت نایلونی یا نخ نامرئی و نخ دوخت پلی استر همراه با سوزن منجوق دوزی.

4ـ سیم: در اندازه ضخیم و نازک و با دو رنگ طلایی و نقره ای که طلایی آن کاربرد بیشتری دارد و اندازه آن به شماره مروارید بستگی دارد.

5ـ گندمی: در دو اندازه ریز و درشت با رنگهای متنوع. معمولترین نوع گندمی که کاربرد بیشتری دارد، به اندازه یک گندم معمولی است.

6ـ اشک: در اندازه های ریز، متوسط و درشت که معمولترین نوع آن به اندازه یک سانتی متر است.

7ـ شبکه: تورهای فلزی به اندازه یک درب نوشابه یا کوچکتر از آن، که بسیار نازک و دارای سوراخهای زیادی است و از آن برای ساخت اشیاء تزئینی چون گل سر استفاده می شود.

8ـ مرواریدهای شکسته دکمه ای: در شکلها و انواع مختلف چون قلبی یا چندوجهی. کاربرد این مرواریدها، بسته به سلیقه بافنده، تنها در اجناس تزئینی مانند گوشواره و گردنبند می باشد.

انواع بافتها:

1ـ بافت دوطرفه: در خلاف جهت یکدیگر و با دو نخ (معروف به مشترک کردن شکل 3 ـ 1) مانند بافت ساده چهارتایی و بافت پاپیونی.

2ـ بافت یک طرفه: و با یک نخ مانند گردنبند و دستبند.

3ـ بافت هم جهت: با یک نخ مانند گل ده پر ستاره ای.

کاربرد بافتها:

1ـ بافت چهارتایی: برای شروع، 3 مروارید داخل نخ بلندی بیاندازید. دو سر نخ را خلاف جهت یکدیگر از داخل مروارید چهارم رد کنید و محکم بکشید (یا به اصطلاح مشترک کنید) (شکل1 و 2). برای بافت خانه های بعد در هر یک از نخها یک مروارید انداخته و مروارید سوم را مشترک کنید الی آخر. (شکل3 و 4).

2ـ بافت شش تایی: برای شروع اولین خانه 5 مروارید داخل نخ انداخته، مروارید ششم را مشترک کنید. (شکل1 و 2) و برای خانه های بعد در هر نخ 2 مروارید انداخته، مروارید پنجم را مشترک کنید الی آخر. (شکل3 و 4).

3ـ بافت پاپیونی: 3 مروارید داخل نخ بیاندازید و دو تای آن را با هم مشترک کنید. (شکل 1). در یکی از دو سر نخ 3 مروارید انداخته و هر 3 مروارید را با سر دیگر نخ مشترک کنید و نخها را محکم بکشید (شکل 2) و به همین ادامه دهید و در هر رج مروارید اضافه کنید تا تعداد مرواریدهای مشترک به 7 عدد برسد.

حال به جای آنکه در هر رج یک عدد مروارید اضافه کنید یک مروارید از تعداد مرواریدهای رج قبل کم کنید و ببافید تا به یک مروارید برسید. انتهای نخها را ثابت کنید و اضافه آن را از انتها بچینید. نخ دیگری برداشته، کلیه مراحل گفته شده را تکرار کنید. دو بافته را مقابل هم بگذارید و به هم وصل کنید و پاپیون را آماده کنید (شکل 3).

4ـ بافت مسطح چهارتایی: به هر اندازه که می خواهید بافت چهارتایی ببافید. در یک سر نخ 3 مروارید انداخته و مروارید سوم را با نخ دیگر مشترک کنید (شکل 1 و2).

حال در داخل نخی که در قسمت کناری و بیرونی است 3 مروارید انداخته و سومی را مشترک کنید (شکل 3). نخی که جهت آن به سمت پایین است از داخل مروارید برجسته رج قبل (هاشور خورده) رد کنید و بعد در داخل نخی که جهت آن به سمت بالا است 2 مروارید بیاندازید و دومی را با نخ دیگر مشترک کنید (شکل 4). به همین ترتیب ادامه می دهیم تا به انتهای رج برسیم و به همان ترتیب گفته شده دور می زنیم تا سطح دلخواه را به دست آوریم.

5ـ بافت یک طرفه گردنبند: بافت یک طرفه بدان معنا است که تنها از یک نخ برای بافتن استفاده می کنیم و ساده ترین نوع بافت یک طرفه به آن صورت است که مرواریدهایی را در یک اندازه ثابت و یا در اندازه های متفاوت کنار هم چیده و آنها را از نخ و سوزن رد می کنیم و سپس دو سر نخ را بست یا پیچ گردنبند می دوزیم.

6ـ بافت هم جهت ستاره ای: در این بافت که اغلب با سیم بافته می شود، 3 مروارید داخل سیم انداخته و هر دو سر نخ را با هم از قسمت پهنای اشک وارد آن می کنیم. چند بار این عمل را تکرار کنید تا ستاره ای به دست آورید.

ادامه دارد.


نظرات شما عزیزان:

زیبا
ساعت15:11---28 آبان 1392
این متن مروارید بافی را میشه برام ارسال کنید

kimiya
ساعت13:24---21 بهمن 1391
سلام.لطفا اموزش گام به گام رو ادامه بدین.

بقیه اموزش رو در این صحفه بگذارین بانوی بلوچ عزیز.ممنوم و منتظرم
پاسخ:سلام عزیزم حتما وقت کنم براتون میزارم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نويسنده: بلوچ بانو | تاريخ: پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |